Bling bling - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu Bling bling - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

Bling bling

Door: Germen en Jolande

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

08 Oktober 2011 | Verenigde Staten, Las Vegas

Las Vegas! Een stad die grossiert in superlatieven. Het lijkt wel een groot Guinness Book of Records. De meeste grote hotels ter wereld, de meeste hotelkamers, de meeste casino's en de grootste, mega, mega, mega. Het is gek, prachtig, schuwlelijk, bizar, kitsch, kunst en nog veel meer. En je mag overal in, gewoon in spijkerbroek en T-shirt. We hadden al snel door dat we dit niet in 1 dag gaan redden, dus maken we een plan voor twee dagen. Eerste dag het zuidelijke deel van de Strip, eindigen aan de zuidpunt, en dan terugrijden door de hele verlichte Strip. We laten de unit op de camping, en gaan met een taxi. Achteraf blijkt er ook een bus te gaan. Maar de taxichauffeur is een prima gids die honderduit vertelt over de stad, en uitlegt waar je goedkoop kan eten. De rit duurt nogal even, want het verkeer zit muurvast. Ze repareren de snelweg in het weekend, en iedereen gaat dus dwars door de stad. Na ruim een uur zijn we op het startpunt van onze eerste verkenning: Bellagio. Italiaanse chic met een tropische tuin (alleen voor hotelgasten), prachtige bloemarrangementen, mozaiek-tegel-vloeren met bloempatronen, glazen bloemen aan het plafond, en een dak dat lijkt op een gigantische Victoriaanse orangerie. Maar het mooiste is het grootste waterorgel ter wereld, dat elk half uur danst op de muziek van beroemde sterren. Wij troffen Andrea Bocelli met "Time to say goodbye". We wandelen langs Parijs (Eiffeltoren, gevel van het Louvre) naar Hollywood, waar in het casino anderhalve kilometer winkelstraat is gebouwd. We slaan de modeshows en couturewinkels van Cosmopolitain even over, en dan lijkt het ons wel tijd voor een drankje. In Christal zijn 26 bars/restaurants, dus dat moet wel lukken. We vinden een sushibar waar ze rijstbier schenken, en een vriendelijke ober ons vertelt wat volgens hem de beste shows zijn om te bekijken, en hoe we aan kaartjes kunnen komen. De Cirque du Soleil show over de Beatles lijkt ons wel wat. Na deze verkwikkende onderbreking lopen we langs het futuristische glazen paleis van Aria en de klassieke beelden van Monte Carlo naar New York New York. Moet kunnen nietwaar. Als je New York New York binnen wilt loop je over de Brooklyn Bridge langs een Greenwich Village straatje (inclusief grafitti en stomende putdeksels), de Empire State Building, Chrysler Building en nog wat van die wolkenkrabbers naar het vrijheidsbeeld. Het is een beetje op elkaar gepakt, want de enorme achtbaan van Coney Island loopt vlak langs de Empire State Building, maar een kniesoor die daar op let. Van New York naar een vreemde Amerikaanse fantasie van een middeleeuws kasteel (iets met Arthur, vermoedelijk). Pure kitsch dit keer. Maar er is wel een ticket office, en er zijn kaartjes voor de Beatles show. Om onze wereldreis voor vandaag af te ronden nog even naar Luxor (met Grote Pyramide, Cleopatra's obelisk, hieroglyfen, plastisch chirurgisch bijgewerkte sfinx en sarcofaag), en dan naar het grote entertainment gebouw van MGM, met echte leeuwen (achter glas gelukkig), een aantal aquaria waaronder een met echte haaien (ook achter glas), en meer dan 10 restaurants. Het restaurant met de aquaria heeft een wachtrij, dus kiezen wij voor het Grand Buffet, waar je voor elk wat wils kunt krijgen. Er is sushi, gerookte zalm en garnalen, ossobucco, pasta's, salades, Indisch, Mexicaans, maar je kunt ook een steak to order laten grillen. En zo kun je dus zelfs in je maaltijd in een ruim uur de wereld rond. Omdat we morgen naar de show gaan, besluiten we de dag vandaag af te sluiten met een bezoekje aan Fremont Street, het oude Downtown van Las Vegas, dat wegkwijnde na de opkomst van al die casinopaleizen verderop aan de Strip. Tot ze er iets op bedachten: de Fremont Experience. Over zo'n kilometer lengte is de straat overdekt, met een koepel met meer dan 14 miljoen LEDlampjes, die zo geschakeld zijn dat ze een enorm beeldscherm vormen. Onder de koepel is het voetgangersgebied. Dit is pas echt bling bling, en hier zie je de gekste mensen. Het lichtjesplafond is een groot bewegend reclamebord. Op straat staan bandjes te spelen, verklede mensen proberen je iets te verkopen, schaars geklede dames lokken je de casino's in, acrobaten tonen hun kunsten, boven ons hoofd zoeven mensen langs via een Zip line, en overal lichtjes. Op het hele uur dooft opeens de reclame en ook zowat alle verlichting op de gevels van de casino's, zijn de bandjes stil en begint de lichtshow. Langs de hele straat hangen luidsprekers die zeer goed functioneren, normaliter voor de afzonderlijke bands maar nu allemaal ingepikt voor de show. Eerst Queen ("We will rock you", en "We are the champions"), en daarna nog iets dat wel past bij Halloween "Let's do the time warp again", met heel veel zingende pompoenen. Moet je gezien hebben om het te geloven. Na de Fremont Experience met de bus terug naar de camping. Genoeg indrukken voor vandaag.

• 11 Oktober 2011 - 21:48

Liset:

Dit is voor ons gewone mensen niet te bevatten. Dit is echt Amerikaans in het kwadraat.
    Wendie en ik komen zaterdag een stukje jullie kant op. Jammer dat we elkar niet treffen, maar ja.
    Groet van ons allen. En waag een gokje voor ons. Winst graag delen met ons dan, he. :-) en niet teveel verliezen!!