Dolce far niente (IT) - Reisverslag uit Keswick, Verenigd Koninkrijk van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu Dolce far niente (IT) - Reisverslag uit Keswick, Verenigd Koninkrijk van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

Dolce far niente (IT)

Door: Germen

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

26 Juli 2015 | Verenigd Koninkrijk, Keswick

Jaja, dit is een weblog met gratis talencursus, voor de leergierigen. Kwaliteit is onze reclame. Vandaag, zondag, begon met een beetje zon, geheel in lijn met de weather forecast (UK), maar rond de koffie sloten de wolken de rijen, als goede socialisten, om tegen het middaguur gezamenlijk hun brandblusinstallaties te gaan testen. Eerst voorzichtig, daarna wat serieuzer. Tot een echte full scale drill kwam het gelukkig niet.

Wij waren er vroeg bij, voor ons doen, en stonden om 9:45 uur op de steiger voor een rondvaart op het plaatselijke meer, dat Derwent Water heet. De boten, slank en elegant en van keurig gevernist hout, worden launches genoemd, en je kunt binnen en buiten zitten. Wij kozen voor buiten, al bleek het best koud te zijn: 12°C (niet zeuren, in Schotland noemen ze 18oC “a very beautiful summer’s day” en we zitten niet zo ver van Schotland af dus is het op z’n minst lente). Wat eveneens bleek, was dat het vaar-schema op zondag anders is dan door de week, dus we hadden een kwartiertje extra en gingen met de klok mee rond het meer in plaats van widdershins. De launch vaart van steiger naar steiger, hop-off/hop-on, en we wilden van steiger 5 naar steiger 6 wandelen maar steiger 5 was gesloten, so sorry. Dus dan maar lopen van steiger 4 naar steiger 6. A very easy walk, Sir, Ma’am, half an hour at most. Jolande’s onderstel werkte redelijk goed mee, dus dat klopte. Er was ook nog kunst onderweg. Handen vol kunst. En er liepen modellen rond, dames die hadden meegedaan, als lijdend voorwerp, aan een knip- en kapwedstrijd. RSPCA?

Dit alles gebeurde nog vóór de koffie, dus met droog weer, vanwege dat er geen koffie verkrijgbaar was tot we het hele meer rond waren. We kregen wel Zaagbekken (Mergus serrator (SPQR)) en een Mandarijneend (鸳鸯 (中文)).

Van jetty 6 terug naar Keswick in de kajuit, vanwege de miezerende regen (la pluie misérable (FR)) en dan een cafeetje voor scones (met kaas) en cappucino. Even opwarmen en opdrogen in onze B&B, en invullen wat we voor het ontbijt willen, morgen. Dan naar een ‘museum’ met allerlei illusies en optische Täuschung (DE), met rare spiegels en hologrammen en van die Escher-achtige situaties maar dan in drie dimensies en jij er zelf tussen. Veel kinderen (het regende buiten intussen echt) die hun energie moesten omzetten in decibels omdat alle andere uitingen verboden waren. Dan het stadje verder in, winkelen, je weet wel. We kochten een ditje en een datje en informeerden naar een zusje en een zootje. Dan weer naar ‘huis’. En tenslotte gingen we tapas eten voor het echte Rambles (Catalá)-gevoel.

Joke SMS-te dat we werden gefeliciteerd met onze vierling. Jolande en ik keken elkaar wezenloos aan, dan brak het licht door: dat nest met die 4 eieren in de vijver! Waterkuikens! ¡Qué bonito (ES)!

Quizvraag: hoeveel talen kun je van ons leren?

• 26 Juli 2015 - 23:38

Liset:

Staan er schapen op de launch? Het is wel een prachtig bootje, zeg.

• 27 Juli 2015 - 11:43

Hannes:

Ja joepie, hier ben ik ook een keer (in de buurt) geweest (geloof ik). Het enige jaar dat het in het in het Lakedistrict een week lang niet heeft geregend, best wel historisch.
    Ze hebben ergens daar een voormalige buskruitmolen waar ze tegenwoordig pepermunt mee maken. Toch?

• 27 Juli 2015 - 13:53

Henriët:

Een schaap in bikini! Komt dat zien!
    SPQR, mwa, ergens hangt nog wat in mijn geheugen; maar laat dat Chinees maar weg. Wel betuig ik mijn respect voor de inspanning om dat óók nog in je verslag te wurmen. Of hadden jullie tijd over vanwege de regen? Na het horizontale weer hebben we nu overduidelijk verticaal weer hier in Zwolle. Vier zinkputten op een stuk grond van 5 bij 12 met iets ondoorlaatbaars op een meter diepte is nog niet genoeg.

• 27 Juli 2015 - 15:05

Jan:

antwoord op je quizvraag:

Ik tel er zeker 7, waarvan de Wartaal toch duidelijk de sterkste is!

• 27 Juli 2015 - 18:08

Pien:

Nou als je goed kijkt lijkt het mij toch dat het zijn model is, uitgeprobeerd op haar haar

• 28 Juli 2015 - 10:11

Imme:

Dat schaap met haar was ook kunst? Haar betekent overigens schapen, en gaf de naam aan de Haere.
    Als de kunstenaar een boodschap had, was het de Waere Haere Maere!