Nou, vooruit dan maar. - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu Nou, vooruit dan maar. - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

Nou, vooruit dan maar.

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

17 Mei 2016 | Zwitserland, Bern

Het wordt vroeg licht in deze tijd van het jaar, en sommige mensen hebben last van vakantiekriebels. Jolande niet, die heeft er iets op gevonden. Die staat zeer voorzichtig en stil op en gaat in de badkamer haar toilettas inpakken. Daarbij laat ze bijna niets vallen, want dat maakt lawaai. Dan trekt ze haar schoenen aan en loopt langs het bed, naar de deur, en de slaapkamer uit. Zo stil als ze kan, en dat is best stil, als je het met andere dingen vergelijkt. Ik doe net of ik slaap, anders is ze teleurgesteld. Als ik mijn ogen open doe zie ik de wekker. 0605.
Jolande loopt de trap af. Ze is er al jaren van overtuigd dat de slaapkamerdeur geluiddicht is. Beneden in de keuken gaat ze met haar gewone élan aan het werk met de citruspers en de besteklade. Ze rolt ook de groene kliko naar de straat; dat had ik gisteren moeten doen maar ze lag al in bed toen ik er aan dacht. Om half zeven sta ik ook maar op.
Om half acht is alles klaar voor vertrek, behalve dit reisverslagje. Jolande gaat nog even de courgetteplantjes uit hun potjes in de kas halen en in de tuin planten. Dan kunnen we weg, naar Son, waar mijn moeder ons om 11 uur verwacht. 210 km in 210 minuten, dat zal wel lukken.
Nu nog proberen of ik onze locatie voor vandaag kan vastprikken halverwege tussen Nieuw-Dordrecht en Rome. En de weg loopt tussen Keulen en Parijs, dat zongen wij héél vroeger al.

• 17 Mei 2016 - 11:11

Jan:

Reisverslagje? Reisverslagje? De eerste alinea's lezen als het begin van een literaire bestseller! Who the **** is Connie Palmen?

• 17 Mei 2016 - 22:05

Henriet:

Dit was het verslag van een reis... van slaapkamer naar oprit, dat is denk ik een record voor deze website. Ik schat zoiets van 25 meter via de trap of 5 meter recht het raam uit...? Maar dat is de kunst he, de kunst van echt proza schrijven. May your beard grow ever longer and please tell us all about it.

• 18 Mei 2016 - 19:24

Germen En Jolande Postma-Schoemaker:

Ach, wat fijn, Henriët. Die baard is net weer keurig gekortwiekt, maar ik stel het toch erg op prijs. Tot troost van diegenen die graag over langere reizen lezen: we gingen nog verder, vandaag, maar daar moest de lezer naar raden, je weet wel. Dat noemen wij cliffhanger-auteurs Spannungsbogen.