Autour de nous la déluge. - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu Autour de nous la déluge. - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

Autour de nous la déluge.

Door: Germen

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

29 November 2016 | Nieuw Zeeland, Westport

Dit wordt een kort verhaal, een short story, aangezien we een zeker onderwerp onbesproken laten. Er was eens een unit en die wilde naar de Zon en tegelijk naar het Zuiden. Het domme ding deed dit in NZ, waar de Zon aan de verkeerde kant zit en het Zuiden kouder is dan het Noorden.
Zodoende torde de unit van Takaka (op 40 graden 40 minuten zuiderbreedte) naar Motueka naar Kohahu naar Kawatiri naar Murchison naar New Zealand’s Longest and Scariest Swing Bridge, waar hij even griezelend naar stond te kijken, en dan naar Inangahua Junction en tenslotte naar Westport, en daar stopte hij, op 41 graden en 40 minuten ZB *). Bij Motueka kwam de unit op nieuw terrein. De eerste helft van de route na dit punt ging, ruw gezegd, stroomopwaarts langs de Motueka River, de tweede helft stroomafwaarts langs de Buller. De Motueka werd steeds smaller en ondieper, de Buller werd Wider and Deeper and Fuller. Daar kwamen namelijk alsmaar zijriviertjes bij, om maar te zwijgen van je weet wel die de prachtigste watervallen genereerde die steil van de bergen naar beneden donderden. De Maori's noemen de resulterende rivier 'Kawateri'. Misschien met de klemtoon op 'wa'. De unit zal morgen wel spierpijn in zijn armpjes hebben: hij moest de hele dag in zijn oogjes wrijven.
Wij zaten er een beetje stilletjes bij, al was het aanvankelijk anders geweest, met ontbijt en zelfs koffie buiten in de stralende zonneschijn. Nu zitten we binnen te genieten van de warmte van de straalkachel. Morgen rijden we verder, nog steeds hardnekkig naar het Zuiden, zo dicht mogelijk langs de Westkust, ons vasthoudend aan de eerder uiteengezette filosofie over tegen de wind in rijden tot het ergens op lijkt. En anders is er wel een grot waar we in kunnen, daar druipt het ongetwijfeld minder.
Het goede nieuws is: mijn pinpas deed het vanochtend in een flappentap, en mijn creditcard deed het zojuist op de camping. De wegen der bankiers zijn ondoorgrondelijk.
Zou er vandaag ook iemand jarig zijn? O, en als je ooit naar NZ gaat: mijd de Nelson Lakes, het regent er katten, honden en oude wijven, en je loopt er vast in de modder.
*): Zoals iedereen weet komt een breedtegraad overeen met 60 zeemijl **).
**): En een zeemijl is dus 1,852 kilometer, want de omtrek van de aardbol is 360 breedtegraden en tevens 40.000 km. Die breedtegraden, da’s hartstikke handig als je op zee zit met een sextant; die kilometers dat is de schuld van Napoleon. Ja, alwéér die snuiter.

• 29 November 2016 - 06:46

Aad:

Aardig titel.

Je zou eens naar Zuid Soedan of Zimbabwe moeten komen om dat echt te kunnen zeggen.

:-)

Maar Napoleon was ook niet dom en die verdeelde de afstand evenaar pool in gelijke stukjes (een tien miljoenste) tot de handzame meter. De aarde is al een betere referentie dan de voorarm van een keizer of de voet van een halfgod.

Als je noord rijdt van Wetsport kom je in een aardig dorpje waar ik enkele maanden geleden nog een schouder in de kom deed belanden nadat een amateur rugbier die er uit had gewerkt. Was blij eindelijk weer eens als een echte dokter iets te kunnen doen. Aanvankelijk ging het niet want de man had veel spieren! Dus langs de zijlijn lukte het niet, maar na de nodige verslappers en pijnstillers..... floep!

Veel plezier aan de Punakaki. Ik hoop dat jullie er met (heel) hoog water zijn.

• 29 November 2016 - 14:42

Henriët:

Voortaan zie ik alle auto's met ruitenwissers in hun oogjes wrijven. Het doet me denken aan die keer dat Willem van Sinterklaas een doosje paperclips had gevraagd (onze kinderen waren jonge tieners met smalle beursjes). Hij had in die tijd ook net een leesbril aangeschaft.
    De jeugd maakte een gigabril van electriciteitsbuis, waarin grote hoeveelheden paperclips rondrammelden. De glazen bestonden uit huishoudfolie, en de auto in de garage kreeg de bril opgezet.
    Het gedicht droeg Willem op in de garage te gaan zoeken naar paperclips.
    We hadden voor jaren genoeg electriciteitsbuis en paperclips.