Zaterdag 18 november – Naar het strand. - Reisverslag uit New Smyrna Beach, Verenigde Staten van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu Zaterdag 18 november – Naar het strand. - Reisverslag uit New Smyrna Beach, Verenigde Staten van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

Zaterdag 18 november – Naar het strand.

Door: Jolande

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

18 November 2017 | Verenigde Staten, New Smyrna Beach

Het is prachtig zonnig en stil vanochtend. Ik zit om kwart over 7 heerlijk in een tuinstoel buiten met een kop thee. Inmiddels heb ik uitgevonden hoe ik thee met zetten in de magnetron. Niet zo ingewikkeld uiteraard. Wel kopje voor kopje het water aan de kook brengen, maar dat is geen probleem, want Germen wil koffie. Hij foetert op het koffiezetapparaat met die rare ronde filters. Die dingen vouwen altijd weer terug, met als gevolg drab in de koffie. Ik laat hem mopperen en ga weer buiten zitten. Het is een drukte van belang met vissers die aas komen halen. Het winkeltje gaat om 6 uur ’s ochtends open, vissers zijn vroege vogels.
We besluiten om vandaag naar de Canaveral Seashore Coast te gaan. Daar zouden we eventueel allerlei zeevogels moeten kunnen zien. In het bezoekerscentrum gaat net een presentatie van start. We schuiven aan. Helaas wil de techniek even niet meewerken. We krijgen het een en ander te horen over beerdiertjes, krijgen een plaatje op papier dat we moeten doorgeven. En dan geeft de presentator het maar op. De techniek komt niet op gang vandaag. We bemachtigen wat foldertjes en gaan welgemoed verder. De “koudegolf” van de afgelopen paar dagen is weer geheel verdwenen. Het is al gauw 26 graden in de schaduw. Maar hier is geen schaduw, of in elk geval heel weinig. Vogels zijn er ook nauwelijks, behalve van die rare op twee benen die een vishengel in zee steken. We vinden uiteindelijk in een hammock een bankje in de schaduw om te picknicken. Er staan mooie waaierpalmen langs het pad. Het blad lijkt me prima bruikbaar in deze hitte.
Dan hebben we het hier wel gezien. Merritt Island was veel leuker. En aangezien dat hier niet zo ver vandaan is gaan we daar maar eens naar toe. O ja, en we hebben iets nodig als Internet. MacDonalds misschien? Dat werkte 6 jaar geleden feilloos. Tegenwoordig heeft iedereen internet op zijn telefoon, nou ja, bijna iedereen, want wij hebben dat niet. Ik zie onderweg een MacDonalds, maar bedenk dat we misschien maar eerst gewoon naar Merritt Island moeten. We rijden dus door.
Op Merritt Island is een “manatee viewing deck”. Daar komen we langs op weg naar het bezoekerscentrum. Dit is een veel betere plek dan die elektriciteitscentrale van zo’n dag of tien geleden. En ook veel mooier. De zeekoeien hebben een lekker baaitje gevonden hier, waar misschien het water wel wat warmer is. Er liggen 9 stuks vlak bij elkaar stilletjes te liggen. Zouden ze slapen? Langs het plankier zwemmen er nog een paar die aan het grazen zijn. Mooi gezicht, jammer dat het water niet helderder is. Het zijn niet bepaald schoonheden, maar leuk is het wel. De uitleg bij de locatie is bijzonder instructief. We weten niet waarom de zeekoeien juist hier in grote aantallen langs komen. Er is geen verklaring voor. Altijd leuk om te weten…
Dan door naar het bezoekerscentrum. Germen krijgt wat tips voor additionele vogelkijkplekken, we wandelen langs een educatieve route waar ik leer dat die mooie waaierpalmen zaagpalmen heten, omdat de bladstelen extreem scherp en met kleine tandjes bezet zijn. Dus toch niet zo geschikt als waaier. Een ranger in het bezoekerscentrum tipt ons dat we bij het vogelvoerstation mogelijk ook een “painted bunting” zouden kunnen zien. Geen voerhuisje en geen geverfd vogeltje. Jammer dan, op het plaatje ziet hij er wel spectaculair uit, morgen beter. We gaan op zoek naar een internetverbinding. MacDonalds 15 km van onze camping is zo lief om die te verstrekken, gratis en voor niks. Je hoeft er zelfs de auto niet voor uit. Prima bereik vanaf de parkeerplaats. Ik ga weer wat beter denken over MacDonalds.
Daarna is het echt tijd voor een biertje in een luie stoel. Ik kook rijst in de magnetron (op de verpakking stond warempel hoe dat moet), broccoli in de magnetron (6 minuten op vol vermogen voor 2 personen, perfect al dente, goed gegokt) en de rest van de kip van gisteren met wat ingeblikte champignons en kruiden. In een klein half uurtje staat er een keurige maaltijd op tafel.
Over de raket hoeven we ons geen illusies meer te maken. De lancering is nu uitgesteld tot tenminste januari. Waarom weten we niet. Net zo duidelijk als de uitleg bij de zeekoeien. We kunnen ons de wandeling naar de steiger vanavond besparen.

• 20 November 2017 - 17:55

Corry:

Volgens staan de eerste foto’s ook in een eerder verslag. Die foto van showtime is heel mooi. Die ratelslang kom ik liever niet tegen

• 21 November 2017 - 03:58

Germen En Jolande Postma-Schoemaker:

Het kost wat moeite om de foto's op de juiste datum te krijgen. Waarbenjij.nu zet ze automatisch bij de vorige datum, tenzij je dat heel bewust wijzigt. We blijven ons best doen en verplaatsen de foto's naar de juiste datum als we het opmerken.