Hammam - Reisverslag uit Durham, Verenigde Staten van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu Hammam - Reisverslag uit Durham, Verenigde Staten van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

Hammam

Door: Jolande

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

05 Juli 2018 | Verenigde Staten, Durham

Mocht je de behoefte voelen om je vakantie in een Turks stoombad door te brengen, dan kunnen we de zuidoostelijke staten van de VS in de hoogzomer van harte aanbevelen. De regen van gisteren koelde het geheel gisteravond mooi af. Het werd zelfs even aangenaam. Vanochtend om zeven uur was het ook nog heerlijk koel (alles is relatief het was zo’n 25 graden). En dus pakten we onze spullen in en besloten de Sara P. Duke Memorial Gardens te gaan bezoeken. Germen was er al even geweest en vond het mooi. Dat was het ook. Met allerlei plantjes en zo. Er bloeide ook het een en ander, dat maakte het extra mooi. En Germen zag er de nodige vogeltjes, wat wil een mens nog meer? Geen zon graag. Helaas werd die wens niet vervuld en dus werd het al snel 95/95, 95 graden Fahrenheit en 95% luchtvochtigheid. Een Turks stoombad dus. Dan ga je heel langzaam lopen en blijf je beslist uit de zon. Dat hielden we aardig vol, tot de maat echt vol was.
De volgende actie was het aanschaffen van een nieuwe koffer. De oude had bij de trip van New York naar Durham een grote barst opgelopen. Waarschijnlijk heeft iemand er iets erg hards en hoekigs op gegooid. Dat gaat niet nog eens twee vluchten mee. Een vriendelijke dame in de souvenirwinkel van Sara Duke legt ons uit waar we onze inkopen kunnen doen. Het warenhuis is snel gevonden en binnen is het koel. We hebben discussie over de maat. Germen wint, het wordt de grotere. Ik dacht genoeg te hebben aan de kleinere. We laten even in het midden wie gelijk had. Het gekochte souvenir kan er in elk geval met gemak bij in. We lunchen bij een bekend plekje met vogeltjes, zoeken nog een aardig bos, smelten bijna weg tijdens de wandeling en besluiten dat het tijd is voor siësta. Naar het hotel, daar is het koel. Koffer ompakken (bij de receptie willen ze de oude wel weggooien), ons laatste biertje opdrinken en algemeen lui zijn. Straks leveren we de auto nog even in, zoeken iets te eten, en kruipen vroeg in bed. Onze vlucht naar San Francisco is om 10 voor 8 in de ochtend. En als we aankomen gaan we de bergen in. Op 2000 meter hoogte is het vast koeler. En Californië is droog. Als het al heet is, dan is het in elk geval een sauna en geen Turks stoombad.
O, en België moet tegen Brazilië, dus de Mexicanen liggen er uit.

• 07 Juli 2018 - 08:01

Hannes:

Ha, kunst. Al die gewone vogeltjes hebben wel mooie veren, maar geen diepere betekenis. En die wolharige gorilla's overduidelijk wel. Toch? En die waterlelies van M.C. Escher, prachtig! Leve de CrisprCAS-kunstenaars.