Je bent groot en je wild wat - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu Je bent groot en je wild wat - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

Je bent groot en je wild wat

Door: germenenjolande

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

17 September 2011 | Verenigde Staten, Yellowstone

Niks gemerkt van gevaarlijke beesten. Het weer slaat om, het is koud maar de zon is terug. Om het park echt volledig aus zu nuetzen nemen we nog even de Noordelijke flank. De weg voert over de Fishing Bridge, waar we even stoppen: overstekend wild. Helaas (excusez le mot) is het slechts bison. Maar midden op de weg krijgt junior zo'n dorst.... We wachten gelaten.

Even later komen we weer langs de Grand Canyon of the Yellowstone River, en ditmaal schijnt de zon. De unit aan de kant gezet, de camera's om de nek, een stukje lopen langs een asfaltpad: dan eindigt de aardkorst om pas 300 m lager verder te gaan. Zeer steile wanden, zonovergoten... en geel. Awel, 't is nie gelogen zunne, 't is pertankt officiel de woarhaad: geel. Foto's maken, ook van een visarend die in de diepte op een vlakke rotspiek een enorm nest heeft en er op zit te zonnebaden. Zijn tweede huis ligt een stukje verder op net zo'n volstrekt onbeklimbare piek.
Verder maar weer, op zoek naar grof wild. In het NO is een uitgang uit het enorme ketel-dal waarin het park ligt, langs die weg zitten moose en elk, maar we zien niks. Alleen bisons. We keren om en passeren Mammoth Hot Springs weer om het laatste stukje van de Grand Loop (de weg die een 8-vorm heeft en waar iedereen langs moet) te nemen. En zie! Op een gazonnetje tegenover het Visitor Center van Mammoth H. S. grazen ze, de elk, die ook Wapiti heten. Raampje omlaag: klik!
Dat noemen ze hier dus wildlife. We saw Wildlife from afar, until we hit it with our car. The American way. Na dit succes buigt de Loop naar het Zuiden. Nieuw terrein voor ons, mooie rit door oud bos, jong bos, afgebrand bos: alles is er, en ook grote open vlaktes. NB: ze laten hier de bosbranden nu vanzelf uit gaan, dus hele stukken park zijn erg troosteloos. Maar er schiet weldra veel jong groen op, tussen die geblakerde stammen, en het schijnt erg goed te zijn voor de veelsoortigheid.
Laatste nacht in het park, op de parkeerplaatscamping. Morgen zuidwaarts naar Grand Teton. Hoogste tijd om weer contact op te nemen met jullie, want sommige dames maken zich vast ongerust. Rita bijvoorbeeld.
Het probleem van de tab is niet opgelost, er is nergens Wifi hier, en ook geen mobiele telefoon. Een poging via de vaste telefoon is mislukt. Maar geduld, dames! Het komt goed want het gaat ons goed. Zeer goed.