Tussenspel: Culinaire overwegingen - Reisverslag uit Dolores, Verenigde Staten van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu Tussenspel: Culinaire overwegingen - Reisverslag uit Dolores, Verenigde Staten van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

Tussenspel: Culinaire overwegingen

Door: Jolande

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

24 September 2011 | Verenigde Staten, Dolores

Er waren regelmatig vragen over onze culinaire ervaringen. Nee, we eten geen hamburgers, hoewel dat hier uiteraard overal kan: Mac Donalds, Burger King, Wendy's. En ook zijn er van die fast food ketens als Kentucky Fried Chicken, Taco's Mexican Food, en nog heel veel meer. Kijk gewoon langs de weg bij elke plaats die je binnenkomt, kan niet missen. Wij proberen een iets gezonder eetpatrron aan te houden, hoewel dat warempel niet mee valt. Het eerste probleem is brood. Wat ons betreft hoe donkerder hoe beter. Dat werkt dus niet. Safeway heeft redelijk goed brood als je even zoekt (seven grains is prima), en af en toe heb je geluk als je een lokale bakker tegenkomt. Het meeste brood is echter gezoet (Bah!), dus even opletten of er sirup, malt sugar of dergelijke aan is toegevoegd. Het tweede probleem is koffie. Extra dark roast, French roast en Espresso roast is min of meer acceptabel. De rest is een uitgesproken zwak aftreksel van wat wij gewend zijn.
De US is geen land voor vegetariers. Maar de hoeveelheid vlees die hier gegeten wordt bevalt ons spijsvertegingssysteem niet zo. Gelukkig bevat ons kasteeltje niet alleen een driepits gasfornuis, een oven, een magnetron en een koelkast, maar ook een vriesvak. Dus kopen we beef (to grill), pork (thin sliced en organic) en chicken (pure natural), en kieperen het grootste deel in de vriezer voor later gebruik. Onder de eerste aanschaffen die we deden waren behoorlijke diepvrieszakjes, en plastic bakjes die zowel in de vriezer als de magnetron kunnen (werden helaas niet bij de keukeninventaris meegeleverd). Verder hebben we buffalo minced meat (bisongehakt) en heerlijke Alaska wild salmon (sockeye) gegeten. Er wordt ook heel veel gekweekte zalm aangeboden, maar die is bijgekleurd met kleurstof, veel vetter, en heeft niet veel met het origineel te maken. Er zit uiteraard ook een ander prijskaartje aan. In het binnenland kun je vaak wel forel krijgen, en dat is heerlijk op de barbecue. Op elke camping is per kampeerplaats wel ongeveer een barbecue om vlees op te roosteren. Brandhout moet je ter plaatse kopen, de prijzen doen vermoeden dat je goedkoper een paar vuren planken bij de plaatselijke Praxis kunt halen. Volgens ons is barbeque een standaard tijdverdrijf voor amerikanen. Ongeacht de droogte en het bosbrandgevaar, je mag op elke camping een barbecue of vuurtje aanleggen.
In deze tijd van het jaar is er verder heel veel mais, en van een veel betere kwaliteit dan je bij ons kunt krijgen. Heerlijk, en ongelofelijk goedkoop. Groente is er volop in de grotere supermarkten, maar als je in kleinere plaatsen komt is het aanbod vaak bijzonder beperkt, en van slechte kwaliteit. Ook kun je lokaal aan de weg groente en fruit kopen rechtstreeks van de kweker. Als je dus even je best doet, komt dat wel goed. Voorlopig doen wij het met meloenen (heerlijk), aardbeien (even zoeken tot je de goeie hebt), wilde perziken (hier donut peaches genoemd, de gewone zijn meestal hard en niet lekker), en af en toe appels die meer voor de kleur en de vorm gekweekt lijken te zijn dan voor de smaak. Onze kruidenvoorraad is inmiddels uitgegroeid tot een basispakket van mediterrane kruiden, peper, piment, paprika en uiteraard knoflook, en met een beetje creativiteit smaakt dat elke keer anders. Helaas, we hebben nog geen wilde kalkoen, patrijs of wild zwijn kunnen ontdekken, hoewel we inmiddels wel in het gebied zijn waar die voor kunnen komen. Wie weet...

• 25 September 2011 - 04:54

Germen:

Over die foto's van ons: we comprimeren ze tot wat minder dan 1 Mb, anders duurt het eindeloos om ze te uploaden en nogmaals eindeloos als jullie ze downloaden. Mocht je dus een korrel zien bij uitvergroting tot full-screen, stuur dan een e-mail, dan kan ik je de volledige data apart toezenden. Zodat je, bijvoorbeeld, kunt zien of de vlieg op de derde slagpen links van de Turkey Vulture blauwe of bruine oogjes heeft. Kwestie van zoemen. Tenzij het een bromvlieg is, natuurlijk.

• 25 September 2011 - 06:48

Familie Jonkers:

en wat als je nu de wilde kalkoen ziet dan moet je hem ook nog zien te vangen. Dat is dan weer het grote voordeel van fruit en groente als je het vind kun je het redelijk eenvouding "vangen". Ik heb gisteren nog een paar heerlijke aardbeien bij jullie van de bos gegeten zo direct in de tuin.
    Voor de hamburgers maakt het dus niet zo heel erg veel uit waar je bent. Wij hebben in zweden ook zeer veel fast food gezien. Daar hadden ze zelfs een pizza met shoarma en daarboven op weer patat. Volgens ons was dat voor als je niet kunt kiezen. Maar met een beetje lekker gehakt in de vriezer en kruiden in de kast kun je natuurlijk zelf ook een gezonder broodje hamburger maken en die smaken vaak heel erg lekker.
    Jullie eten nog maar even lekker verder dan ga ik zo de croissants voor het zondagontbijt maken.