Geen land voor golfers, allemaal bogies - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu Geen land voor golfers, allemaal bogies - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

Geen land voor golfers, allemaal bogies

Door: germenenjolande

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

23 September 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Even een dagje geen WiFi, dus dit verslagje wordt op 24 september geschreven. Onze grote (schoon)zus is jarig! Van harte. Omdat er ook even geen telefoonverbinding was, behalve op een tijdstip dat je toch echt niet meer iemand uit z'n bed wilt bellen, blijft het dus bij een publieke felicitatie op het internet. Daar is wel ergens een precedent voor, meen ik.
Volgens de reisgids moesten we Landscape Arch bij ochtendlicht fotograferen, dus stonden we te trappelen voor het hek tot we er in mochten. We scheurden in 1 streep door naar het verste punt van het park, sprongen uit de unit, en liepen omhoog. Zie foto. Na zo'n 20 minuten kwamen we op een locatie waar inderdaad een aanzienlijk stuk steen in de lucht hangt. Er is een aantal jaren geleden al eens een deel naar beneden gedonderd, dus nu mag je er niet meer heel dicht bij komen. Ook op een afstandje is het indrukwekkend genoeg. Ons volgende doelboogje was Delicate Arch, een robuste constructie die nog zeker goed is voor 150.000 jaar. Je kon er naar kijken of er naar toeloepen. Wij kozen voor... goed geraden.
Verder staan er in het park allerlei stenen op smalle bases, die bijzonder hun best doen om er af te rollen, maar die voor de toeristen nog even blijven staan. Hier is ongetwijfeld de dominotheorie ontdekt. Als je even je fantasie gebruikt kun je bovendien allerlei levende wezens in die stenen zien. Germen en ik hadden wat discussie of een bepaalde structuur een mus of een schaap zou zijn. Even raden wie er wat in zag. Juist, mis dus. Er zijn maar 200 boogjes die een diameter van 1 meter of meer hebben (anders tellen ze niet), je begrijpt dat we snel waren uitgekeken. Verder kwamen we nog een groepje roddelende dames tegen, die ondanks de hitte rustig bleven staan kletsen (zie foto). We hebben nog steeds geen bighorn sheep gezien, behalve op een oude video en in brons afgebeeld bij een bezoekerscentrum. We hebben dus zo onze twijfels.
Dan maar weer eens op zoek naar een plekje om te overnachten. Dat werd in het National Park Mesa Verde, op 8200 voet (zo'n kleine 2500 meter). We moesten onderweg 2 x onze nieuwe, en goed werkende luchtbedden leeg laten lopen om geen explosie te veroorzaken. Nog even in de avondzon tot deze achter een berg duikt, en dan bibberend naar binnen.

• 25 September 2011 - 02:05

Germen:

Nee, Liset, de grus grus komt hier niet voor. Waar Jolande zo culinair naar kijkt is de Grus Canadensis of, in het plaatselijk dialect, de Sandhill Crane. Je vraagt je af hoe lang zo'n machine er dan over doet om een heuveltje zand weg te graven; dat kan de Grondmij vast sneller.
    Hij komt redelijk veel voor in het hele Westen van USA-Canada; vlak ten Noorden van Yellowstone heb ik hem nogmaals geknipt.

• 25 September 2011 - 02:31

Germen:

Even reageren op een paar van jullie reacties. Die worden overigens onnoemelijk op prijs gesteld; we voelen ons echt even thuis als we ze lezen. Er wordt ons gevraagd meer te schrijven: dezelfde vraag aan jullie allen. We voelen ons een klein beetje belangrijk, vermoed ik, als we merken dat onze krabbels gewaardeerd worden - en dat is altijd fijn. Dus streel svp ons onderbewustzijn naar hartelust!
    Over onze eetkundige avonturen: nee, we hebben geen moose gegeten en ook niet gezien. Kalkoen evenmin, maar dat eten we nog wel. Wel hebben we nog bisongehakt in de vriezer. Op dit moment braadt Jolande een moot Sockeye Salmon voor ons avondeten.
    Even op het lijstje kijken. O ja: iedereen weet inmiddels dat we er een neefje bij hebben en dat hij Luc Postma heet. Sjoerd belde ons op, en na wat gedoe hadden we duidelijk verstaanbaar contact, en we werden nog blijer dan we al waren (eerst dachten we dat hij Huub heette, of Huug, maar dat kwam door de verbinding) .
    Daarom hebben we deze aflevering naar het spel der spelen genoemd: aan de vader mag ook wel een beetje aandacht worden gegeven. Hij mag dan als tegenprestatie wel even melden hoe het nu gaat, dachten we.
    Erna en Tristan: het is niet belangrijk hoor, maar wel raadselachtig, van die jas. De tandenborstel mag je houden, de prodent mag je opmaken. Hoe smaakt Canadese tandpasta?

• 25 September 2011 - 05:58

Maarten:

Duidelijk een american eagle, schuin van achteren.

• 25 September 2011 - 10:14

Bodine:

Ik zie er een arend in...

• 25 September 2011 - 13:04

Henriët:

Dank voor de internetfelicitatie. Dat brengt het aantal variaties waarin ik gefeliciteerd ben op 6 [Kus, post, handdruk, telefoon, facebook-sms, internet].
    Het is hier prachtig weer, dus vliegengordijn opnieuw opgehangen wegens muggenoverlast vannacht, buiten eten, frambozen nog steeds plukken, kleren nog even niet weghangen.
    De sloot stinkt ontzettend als het zwanengezin, 8 sterk, langspeddelt. En nog erger als de buurman zijn ingezaaide grasveld met slootwater besproeit.
    Slaap lang en lekker en geniet van de vrijheid!