Glen Canyon - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu Glen Canyon - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

Glen Canyon

Door: Germen en Jolande

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

27 September 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Beetje warm is het wel, vooral in de zon. In de schaduw valt het met zo'n 28-29 graden celcius wel mee, vooral omdat het hier gortdroog is. 5 cm neerslag per jaar is alles wat er valt. Als er een bui is zie je mooie slierten regen naar beneden komen, die verdampt zijn voor ze de grond raken. Wel een interessant gezicht, vastgelegd in een paar foto's van gisteren, maar voor plantengroei en zo is het toch wat minder.
NB: zo'n foto doe ik er vandaag bij, dus je hoeft niet terug te bladeren. Mag wel, natuurlijk: van ons reisverslag krijg je nooit genoeg, en wie weet zijn er weer nieuwe reacties bijgekomen.
Het verbaast ons dat er zelfs in deze extreme droogte nog steeds van alles en nog wat groeit en rondhuppelt dan wel fladdert. We hebben hier mooie perfect gecamoufleerde hazen gezien (zandhazen dus), en woestijnkonijntjes, witstaart-antiloop-eekhoorns, hagedisjes, gewone en vreemde mussen, en allerlei ander gespuis. De raven vliegen met de snavel open, hijgend als hondjes in de zon.
Vandaag een boottocht, dat ligt voor de hand: we kamperen aan het stuwmeer van Glen Canyon, en er is een hele stad afhankelijk van toerisme en waterkracht. Hoe die stad heet? Prijsvraag! In Nederland hebben ze WC-papier dat zo heet.
De keus valt op een "canyon adventure" tocht. Vanaf de boot keken we naar eindeloze rotswanden in diverse kleuren rood en grijs. Op de rode steen zet zich kalk o.i.d. af als het water van het meer hoog staat, waardoor een bleek-grijze band is ontstaan van een meter of 8 hoog. Zoveel water ontbreekt er dus!
Boven water, ontstaan allerlei kleuren door verwering van de roest-rode rots, en doordat er soms mangaan (zwart) in de grond zit, of doordat micro-organismen de zaak veranderen. Bovendien brokkelt de steile rotswand nu en dan af, zodat er vers, bleek materiaal in zicht komt. Resultaat: Navajo Tapestries. Je kunt er de vreemdste figuren in zien, vooral na het roken van de vredespijp. Dat laatste heb ik zelf bedacht; de Indianen zijn serieuze, hardwerkend lieden waar niets op aan te merken is. Net als wij Hollanders, eigenlijk.
Nu maar eens een paar plaatjes er bij. Gisteren mocht Jolande, dus die heeft niets aan vogels gedaan. Ik kijk niet op een dag, dus ik doe die adelaar van gisteren er bij. En die beloofde droge bui.
Jolande mag straks de rare rotskleuren toevoegen; zij is van de afdeling creatief.
En omdat we maar steeds geen gratis MP3-tjes kunnen krijgen, hebben we maar een paar CD's gekocht. Oh, a propos: aan boord draaiden ze indianenmuziek over de koptelefoons waar we de uitleg mee kregen in zeven talen, en die muziek deed me direct denken aan Hartmut: DIE KAN DAT OOK! EN HEEL ERG GOED!

• 28 September 2011 - 07:38

Liset:

Mooie kleuren.
    Als je in zo'n bootje zit klinkt dat voor mij als echt vakantie. Alleen rondrijden en mooie dingen zien is ook leuk, maar voor mij is vakantie altijd iets met een bootje varen. Zullen de Helderse jaren wel wezen

• 28 September 2011 - 09:35

Bodine:

Ik wil wel winnen!!!
    Maar dat zijn jullie wel gewend :-)
    Antwoord op de prijsvraag: Page?

• 28 September 2011 - 09:48

Bodine:

Check your mail for more music fun!

• 28 September 2011 - 15:40

Germen:

Goed zo Bodine! Page bestaat pas sinds 1953. De Indianen hebben tegenwoordig in de VS hun eigen gebieden, met heel wat eigen zeggenschap. Op de oever van het stuwmeer bouwen ze een eigen toeristen-centrum met jachthaven, vet hotel, noem maar op. Ik doe er nog een plaatje bij van een woonboot; die kun je hier huren voor je vakantie en hem ergens op het meer ankeren en pret maken met de hele familie. Vraag niet hoeveel diesel het kost - vraag trouwens in de VS nergens naar brandstofverbruik; daar snappen ze hier niks van. Heel Page kan gemakkelijk op zonlicht draaien.....

• 29 September 2011 - 09:55

Joop En Rita:

geweldige foto"s en reisverhalen,zo genieten we met jullie mee.
    Hier is het zomer, de temperatuur is 25 graden.
    Vandaag oppasdag op de kleine Yara, groeit lekker.
    Ikzelf heb verplichte rust ,heb spit in mijn rug, kan dus van de zon genieten.
    Hartmut heeft weer een baan (hij blijft in de schoenen we noemen hem nu Al Bundy) komen dit weekend.
    We verheugen ons op jullie volgende reisverslagen en foto"s geniet er nog lekker van.
    liefs van Joop en Rita.

• 01 Oktober 2011 - 13:09

Hannes:

best wel raar, al die tieten in dat preuste land.

• 01 Oktober 2011 - 13:09

Hannes:

heel vervelend dat je je schrijfhouten niet meer kan verbeteren