Dinsdag 9 mei: Turijn. - Reisverslag uit Turijn, Italië van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu Dinsdag 9 mei: Turijn. - Reisverslag uit Turijn, Italië van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

Dinsdag 9 mei: Turijn.

Door: Jolande

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

09 Mei 2017 | Italië, Turijn

Het is een indrukwekkende stad, prachtig intact, met veel oude gebouwen. Grappig om al die verschillende tijden te zien, van Romeins, via Middeleeuws en Romaans, Gotisch, Barok, Classicisme, Jugendstiel en nog moderner naar de hypermoderne torenflats. Vandaag willen we naar het Egyptologisch museum, dat beroemd schijnt te zin, en dan bootje varen op de Po. We lopen naar dat museum, en spenderen daar een kleine 4 uur, tot we helemaal vol zitten van al die dynastieën en graven en goden (en vooral de namen van de archeologen, want daar waren hele beroemde Italianen bij), en we ons verbazen dat een cultuur bijna 4000 jaar stand heeft gehouden met eigenlijk weinig veranderingen. We hebben de camera’s thuis gelaten. Had achteraf niet gehoeven, er waren meer mensen met camera’s en niemand doet er moeilijk over. Om kwart voor twee komen we weer naar buiten, nog steeds in de stralende zon. We zoeken een terrasje in de buurt, eten wat, en wandelen dan naar de rivier. Het hokje van de kaartverkoop van de rondvaartboot lijkt geëxplodeerd: alle rolluiken zijn naar buiten geblazen. Twee mannen knutselen houten schotten in de openingen terwijl we op de kade staan. Het ziet er allemaal nogal verlaten uit en de steiger is ook al niet je dat. We vermoeden dat er geen bootje gaat vertrekken, maar we zitten hier wel even lekker. Na een ruim half uur vertrekken we, onze voeten een beetje uitgerust, op zoek naar betere oorden. Een biertje op een terras, een wandeling naar wat ooit een synagoge had moeten worden, maar nooit werd afgebouwd voor dat doel en uiteindelijk door de stad werd overgenomen, afgebouwd en nu dienst doet als filmmuseum. Mocht je ooit musea willen zien, dan is Turijn overigens een uitgelezen locatie, Ze hebben er tientallen van, inclusief een museum van de bergen, een fotografisch museum, en uiteraard moderne kunst, oude kunst, half moderne kunst en wat je verder nog maar kunt bedenken. Er zijn ook hele kleine musea, te veel om op te noemen, en zeker te veel om allemaal te bezoeken. Wij wandelen gewoon nog wat, gaan in een parkje zitten uitrusten, ontdekken op een terrasje dat Juventus vanavond speelt. Willen we misschien meekijken? Lijkt ons wel leuk, maar niet op deze harde stoeltjes. En dus lopen we naar het hotel terug. Germen heeft zere voeten, mijn benen zijn moe, we besluiten in het hotel te eten en de voetbalmatch (Juventus tegen Monte Carlo) te laten voor wat het is. Het eten is prima, we zitten lekken, maar wel erg rustig. Dan nog even kijken naar het weerbericht. Ziet er niet goed uit voor het echte noorden langs de Alpen. Daarom gaan we morgen naar Bologna, de oudste universiteitsstad van Europa. Ik probeer een bed-en-breakfast te regelen, maar dat lukt niet echt. Ik heb het telefoonnummer, morgenochtend nog maar eens proberen. Komt goed. Het is 3,5 uur rijden, we hebben de tijd. Juventus wint.