Zaterdag 11 november – Edison, Ford en Firestone - Reisverslag uit Fort Myers, Verenigde Staten van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu Zaterdag 11 november – Edison, Ford en Firestone - Reisverslag uit Fort Myers, Verenigde Staten van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

Zaterdag 11 november – Edison, Ford en Firestone

Door: Germen en Jolande

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

11 November 2017 | Verenigde Staten, Fort Myers

Terwijl mijn lief nog zweeft op de wieken van de slaap maak ik thee en kijk in de gidsjes wat er nog meer te doen is in de buurt behalve vogelen. Ik zie tot mijn grote voldoening dat het aantal goed nieuwe vogelplekjes aardig is uitgedund en we daar nu ver voor moeten gaan rijden. Lijkt me geen goed plan. Maar eens even verder zien. Er is iets in Fort Myers dat de moeite waard lijkt: de Edison-Ford Estate. Als er eenmaal koffie is gedronken en ik al uitgebreid buiten heb gezeten gooi ik maar eens een balletje op. Het landt goed. En zo is het plan gemaakt. Maar we gaan pas na de lunch, even een lekker lui dagje dus. Germen gaat op zoek naar info. Dit staat er in Wikipedia.
Thomas Alva Edison (Milan (Ohio), 11 februari 1847 – West Orange (New Jersey), 18 oktober 1931) was een Amerikaanse uitvinder en oprichter van de General Electric Company. Hij maakte zijn fortuin door uitvindingen op te kopen en de octrooien op zijn eigen naam vast te leggen. Als deze succesvol bleken, perfectioneerde hij ze en nam ze in productie. Edison was lange tijd recordhouder voor het grootste aantal octrooien toegekend aan een persoon (ongeveer 1400).
Henry Ford (Wayne County (Michigan), 30 juli 1863 – Dearborn (Michigan), 7 april 1947) was een Amerikaanse industrieel. Zijn moeder was naar alle waarschijnlijkheid van Nederlandse of Belgische afkomst. Ford begon in 1903 zijn autofabriek. Zijn eerste auto produceerde hij reeds in 1896.
Harvey Samuel Firestone (Columbiana (Ohio), December 20, 1868 – Kransslagaderverstopping, February 7, 1938) was een Amerikaanse industrieel en de oprichter van de Firestone Tire and Rubber Company, een van de eerste grote producenten van autobanden.
De drie bovengenoemde ondernemers behoorden tot de grootste onder de Amerikaanse groot-industriëlen en ze vormden samen een clubje dat The Millionaire’s Club werd genoemd. Ze vierden namelijk vaak samen vakantie in Florida, waar ze dan verbleven in Fort Myers, op nog geen uur van ons adres. Komt dat even goed uit! We hebben zelfs al bordjes gezien die naar hun vakantieadres wezen, want dat kun je namelijk bezoeken.
Edison kocht als eerste een stuk land, van een rijke boer, en liet er een huis bouwen. Wat later kwam de grond van de buurman te koop, en Ford kocht het belendende perceel. Firestone was een geregelde gast, er was een logeer-huis beschikbaar. En een hoop personeel, natuurlijk, maar dat sprak destijds vanzelf.
Edison was een echte workaholic, die ook in zijn vakantie wat wilde doen. Hij richtte moestuinen in en zo, dat deed elke landeigenaar in die tijd, je moest tenslotte je gasten op exotische lekkernijen als ananas kunnen trakteren, en alles wat je door je personeel liet verbouwen, scheelde weer in de kosten. En het overschot kon naar de markt.
In een klein museum bekijken we gelijkstroomdynamo’s, gloeilampen, filmcamera’s en projectoren, grammofoons met cilinders en grammofoons met 80-toeren platen. Ja, 80 toeren, want de hele concurrentie gebruikte 78 toeren. Edison’s grammofoon klonk beter, maar je moest dus wel zijn platen kopen. We mogen luisteren naar een paar exemplaren. Het klinkt verrassend goed. Bij de vitrine waarin de ontwikkeling van geluidsdragers wordt uitgelegd, staan de magneetband en de CD vermeld, maar niet wie ze heeft uitgevonden. Het gaat hier om Edison-verheerlijking. The Wizard from Menlo Park (New Jersey), noemen ze hem. Zijn eerste grootschalige verlichtingsproject was Wallstreet, waar veel van zijn investeerders zaten. Edison was duidelijk een zakenman.
Nou bouwde Ford die leuke autootjes, je weet wel, de Model T. Hij gaf er geregeld eentje cadeau aan Edison, die Ford dan weer hielp met allerlei nieuwe snufjes, zoals een drijfriem. Zo’n cadeauexemplaar kon er wel af, want hij verkocht er ruim 15 miljoen, een aantal dat alleen is overtroffen door de Chevrolet Impala en de Volkswagen Passat. Niet alle bronnen zijn het hier overigens mee eens, maar het zegt wel iets. Je moet bedenken dat Edison zelf ooit heeft gezegd: Nobody knows where Fort Myers is, but 90.000.000 Americans are going to find out. M.a.w. de markt was zeer veel kleiner in die tijd.
Ruim 15 miljoen Fordjes, dat is dik 60 miljoen autobanden, en op de wegen van die tijd gingen de banden van die tijd niet erg lang mee. Er bleek niet genoeg rubber te bestaan, en wat er was, kwam uit Brits Indië, want Brazilië was geen betrouwbare leverancier. Weten jullie wel dat rubber rubber heet omdat je er potloodstrepen mee kunt weg-rubben? En dat ze al 1600 jaar vóór Christus rubber ballen maakten in Zuid- en Midden-Amerika? Het vulkaniseren van rubber is uitgevonden door de Amerikaan Charles Goodyear, of door de Brit Thomas Hancock (maak het verhaaltje over het octrooi zelf maar af). Maar wat Edison, die al aardig oud begon te worden, met schrik vervulde was dat de VS geheel afhankelijk waren van buitenlandse leveranciers, en hoe moest dat nou gaan als er oorlog kwam? In WO I was rubber al erg schaars geweest, en kon het Amerikaanse leger niet goed functioneren. Dus Edison vond dat hij een plant moet ontdekken die in de VS wilde groeien (dus niet de Hevea brasiliensis) en die binnen anderhalf jaar latex zou opleveren (dus niet nadat een zaailing tot een 30 meter hoge boom was uitgegroeid). Nou, hij haalde 17000 plantjes bij elkaar en vond er 600 die sap produceerden waar latex in zat, maar het project leverde geen oplossing voor het uitgangsprobleem. Het leverde wel een pittoresk laboratorium in Fort Myers op en een boeiend verhaal over monomanie. En we hadden een leuke middag, met nostalgie en een bruidspaar plus gasten die we overal tegenkwamen in het park-achtige landgoed. Er staan een zootje enorme bomen, geplant vanwege misschien latex, veel zijn er uit de Ficus-familie. Eén ficus beslaat in zijn eentje inmiddels een kwart hectare door de vele vertakkingen en steeds weer nieuwe wortels vanuit die takken. Maar er staat ook een enorme kapokboom en een aantal reusachtige bamboes. Edison experimenteerde namelijk ook met planten om betere gloeidraden van te maken voor zijn gelijkstroom-lampen.
Die gelijkstroom was niet de beste weg; Tesla’s wisselstroom was beter. Er werd een kort oorlogje over gevoerd (AC-DC), dat door Tesla werd gewonnen. Edison bezocht een lezing van Tesla, en Tesla liet Edison door zijn toehoorders met een staande ovatie eren. Dat zou Donald nooit hebben gedaan voor Hillary. Noot: de elektrische auto die Tesla heet, loopt op gelijkstroom. En Edison had al een elektrische tractor uitgevonden die voldoende trekkracht had en ruim 60(!) jaar heeft gefunctioneerd. Toch een genie dus.

• 12 November 2017 - 11:33

Hannes:

Op het gevaar af de stemming te bederven, toch nog even een nazeur, want na het zeuren komt het zoeten: Mijn ware en terechte adres is hans_postma1@kpnmail.nl, en niet hans_postma@kpnmail.nl. Ziet het verschil, ik ben zomaar een hans_postma, maar de nummer één. Die andere is ontdekt door de spammers.

Dank, en bedenk maar dat vorig jaar mijn nachtzwaluw in maart ook genadeloos werd neergeschoten, dus ik voel met je mee.

• 12 November 2017 - 13:25

Corry:

Wat een gigantische hoeveelheid soorten vogels. Kan me voorstellen dat je blasé wordt. Je bent ongeveer in het vogelparadijs beland. Volgens mij zijn jullie bijna uitgevogeld na deze vakantie. Wat is het voor dier in het water. Ik zie een kop en staart, maar kom er niet uit. Misschien ligt het aan mijn analfabetisme waar het fauna betreft.

• 12 November 2017 - 14:15

Corry:

Ik geloof dat ik een beetje kippig word. Ik zie nu dat ik hetzelfde verhaal 2x heb geplaatst omdat ik dacht dat het niet geplaatst was.
    Leuk dat stukje geschiedenis. Is een ficus een boom waarvan de wortels deels bovengronds zijn. We hebben vergelijkbare bomen gezien in een park bij Palermo op Sicilië.

• 13 November 2017 - 00:15

Germen En Jolande Postma-Schoemaker:

We hebben er een eentje in gestopt, Hannes.

Het dier is een zeekoe, Corry, al dachten sommigen vroeger dat het een meermin was. Bij de krachtcentrale is het water extra warm vanwege de koeling, en daardoor zitten er het hele jaar door lamantijnen. Hier heten ze 'manatees', vandaar de toespeling op een middagvoorstelling.
    De afgebeelde ficus is een Banyan, uit Indië. Deze plant heeft wel iets Amerikaans: hij groeit als een gek alle kanten op, en als zijn takken dan door hun overmatige gewicht omlaag beginnen te zakken, zendt hij een wortel naar de grond om een extra steunpunt te maken. In honderd jaar is dit exemplaar zo groot geworden dat het 0,25 hectare overdekt.

• 14 November 2017 - 11:51

Familie In Son:

Dialoog:
    A.: Hé, een nieuwe van Germen en Jolande!
    B.: O.
    A.: Het gaat niet over vogels maar over Ford en Edison en zo.
    B.: Nu wordt het interessant....
    A.: Maar niemand gaat erop in, ze schrijven alleen maar over de vogels, de rare beesten en hun emailadres.
    Terwijl ik het grappig vind dat ze toen al bedachten dat er in de hele wereld niet genoeg rubber was voor de autobanden. Grenzen aan de groei, what's new?

• 14 November 2017 - 23:31

Germen En Jolande Postma-Schoemaker:

Later kwam er een meneer en die dacht heel diep na en toen deed hij een paar erg stinkende en zwart rokende proefjes en toen maakte hij poly-1,3-butadiëen, maar hij noemde het neopreen, en hij maakte er elastiekjes van en gummetjes. En autobanden. Julius Arthur Nieuwland heette hij en hij kwam uit Vlaanderen maar hij deed dit allemaal in the land of the brave and the home of the free. Hij kreeg er een hoge onderscheiding voor, net als zijn mede-Vlaming Leo Baekeland, die het bakeliet uitvond. Dat stinkt nog erger bij de productie.
    Maar zodoende hebben we nu allemaal een auto. En dat is maar goed ook, want als we allemaal te paard zouden reizen, zouden er nu zoveel strontvliegen zijn dat er geen plaats meer zou zijn voor de mensen.