1 juli: Naar Dartmoor - Reisverslag uit Widecombe in the Moor, Verenigd Koninkrijk van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu 1 juli: Naar Dartmoor - Reisverslag uit Widecombe in the Moor, Verenigd Koninkrijk van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

1 juli: Naar Dartmoor

Door: Germen en Jolande

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

03 Juli 2023 | Verenigd Koninkrijk, Widecombe in the Moor

We gaan naar ons eerste huisje. Gisteren ontdekten we dat er een bus naar de luchthaven gaat vanaf het station. Dat is maar een klein stukje lopen. Doen we dus. Een taxi kost ongeveer 20 pond. De bus is vast goedkoper. Na een prima ontbijt lopen we de heuvel af, een stuk gemakkelijker dan de heenweg. De bus staat klaar, 2 tickets, samen 4 pond. Dat is snel verdiend. De luchthaven is ontzettend klein. Dat heeft als voordeel dat er geen wachtrijen bij de huurauto’s zijn. Al snel hebben we de sleutels van ons vervoermiddel, een lief lichtrood fiatje 500, met overal deuken en krassen. Ooit was hij zwart, dat komt er op erg veel plekken weer doorheen. Na het seizoen maar eens naar de spuiterij. Intussen ontdekken we dat we de hotelsleutel nog bij ons hebben, en geen goede oplader voor de TomTom. Terug naar de stad. De sleutel terug naar de rechthebbende eigenaar en daarna naar een hele grote supermarkt waar ze alles hebben wat we maar nodig denken te hebben. We doen ook maar gelijk alle andere boodschappen, in Widecombe is waarschijnlijk geen winkel.

Tijd genoeg voor een uitstapje. De Jurassic Coast is het meest oostelijke van ons wensenlijstje. Het schijnt een museum te hebben met allerlei vondsten uit het tijdperk van de dinosauriërs. We hebben even niet goed opgelet. Het is zaterdag, het is mooi weer, het is een kuststreek en dus… Juist, bomvol. Geen parkeerplaats te ontdekken in de wijde omtrek. We picknicken op een heuvel boven een parkeerterrein buiten het stadje Lyme Raegis en besluiten rustiger oorden op te zoeken. Dan maar geen dinosaurusbotten. We nemen de weg terug en gaan naar Dartmoor.

In het bezoekerscentrum van het National Park regelen we goede routekaarten en gaan op zoek naar de beroemde Dartmoor pony’s. We zien paarden, koeien, schapen en iets donkers dat een pony zou kunnen zijn. Ze lopen allemaal los en schijnen wel van boeren te zijn, maar blijven de hele zomer vrij rondlopen. Het waait behoorlijk op de open vlakte. In het bezoekerscentrum meldde het weerbericht zonnig, met windstoten tot 43 mijl/uur. Morgen wisselend bewolkt met windstoten tot 35 mijl/uur. Dit wordt een winderig weekje.

Ons huisje ligt op een helling, een eindje buiten het dorpje. Het staat er al even. De plattegrond is niet erg logisch, maar functioneel, het uitzicht is prachtig, er is een tuin waar je heerlijk in kunt zitten, zelfs met die harde wind. We merken al snel dat het slim is om het hek dicht te doen. Er staat al snel een groepje schapen zich te goed te doen aan de struiken. Die zijn blijkbaar lekkerder dan de varens en gaspeldoorn die overal staan. Ik maak eerst een foto van ze en jaag ze dan toch maar weer de tuin uit. Ze moeten maar iets anders zoeken. Voor ons maak ik een eenvoudige doch voedzame maaltijd in de bijzonder goed geoutilleerde keuken, met warempel scherpe messen! Daarna doen we niets meer, reizen is vermoeiend.