6 juli - Uit de kunst - Reisverslag uit Exeter, Verenigd Koninkrijk van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu 6 juli - Uit de kunst - Reisverslag uit Exeter, Verenigd Koninkrijk van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

6 juli - Uit de kunst

Door: Jolande

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

06 Juli 2023 | Verenigd Koninkrijk, Exeter

06 juli: Uit de kunst

Je moet het ijzer smeden als het heet is en de gelegenheid bij de kraag vatten zodra hij zich aandient. Dat doen we dus. Op 6, 7 en 8 juli is in Exeter het jaarlijkse Arts and Crafts Festival met kunstenaars en kunstenmakers uit het hele Zuidwesten van Engeland. Dus nu we toch in de buurt zijn toeren we met ons minuscule autootje over de al even minuscule weggetjes van Dartmoor naar de grote stad. Die weggetjes zijn weliswaar klein, maar er zijn er héél veel van. En vele kleintjes maken een grote, toch? Ze kunnen nog smaller dan op de foto, zoals we gisteren ontdekten. Toen reden we op zo’n min of meer geplaveid geval en konden onze deuren zelfs niet meer open. Gelukkig kwamen we niets tegen. Een deel van de route naar Exeter is overigens gewoon breed en vierbaans en zo, dus niets aan de hand. We vinden een Park[e-38]Ride, droppen ons speeltje en stappen in de bus. Die zet ons vlak bij de kathedraal uit. Het festival is op de Cathedral Greens, dus dat komt goed uit. Er is voor ieder wel wat. Handgemaakte poppen, viltwerk, hand geprinte stoffen (helaas altijd verwerkt in kussens, tafellopers, lampenkappen e.d.), een heleboel ceramiek en zo mogelijk nog meer sieraden, moderne en minder moderne schilderijen, houtwerk, smeedwerk, glaskunst, een bedrijf dat prachtige pennen maakt van gerecycled hout en nog veel meer. Leuk om een poosje langs te struinen. Helaas hebben we alleen twee kleine koffers bij ons, er kunnen dus geen grote dingen mee. Maar een paar foto’s kan altijd.

Germen heeft het al snel gezien en gaat richting de kathedraal. Die ziet er op het oog nog best mooi uit. Maar als je naar de details kijkt zie je dat die al aardig zijn weggesleten. De zandsteen hier is niet zo robuust, en het ding staat er al zo’n 600 jaar. De binnenkant is ook mooi, met een te gekke klok die ook de zon en de maan weergeeft. Een deel van de kerk is in restauratie. Daar kun je niet veel zien.

Op de terugweg lopen we nog langs de restanten van de stukgebombardeerde Almshouses van St. Catherine. Die zijn ooit in de 15e eeuw gebouwd en zijn dus bijna even oud als de kathedraal. De glazen panelen laten zien waar ooit de deuren hebben gestaan. En in het glas zijn archeologische vondsten ingesmolten. Exeter bestaat al sinds de steentijd. Er komt hier het nodige uit de grond als ze gaan graven.

De bus brengt ons terug naar de parkeerplaats, we vinden de weg terug, ondanks de inmiddels vele opgebroken wegen. De routes zijn elke dag weer een verrassing. Plannen voor morgen maken, een tafel reserveren in de plaatselijke Inn (blijkt al bijna helemaal vol te zijn). Ik zie kans om het brandalarm aan te krijgen tijdens het eten koken. We horen van Hannes dat het gestormd heeft in Nederland. De Engelse tv wijdt er geen woord aan.