Zaterdag 6 mei: Villars-les-Dombes. - Reisverslag uit Villars-les-Dombes, Frankrijk van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu Zaterdag 6 mei: Villars-les-Dombes. - Reisverslag uit Villars-les-Dombes, Frankrijk van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

Zaterdag 6 mei: Villars-les-Dombes.

Door: Jolande

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

06 Mei 2017 | Frankrijk, Villars-les-Dombes

Vannacht begon het te regenen, vanochtend miezert het en het is koud. Op het gevoel zo’n 12 graden op z’n hoogst. Binnen ontbijten. Wat nu? We hadden willen fietsen, en naar het vogelpark, en er schijnt een leuke markt in de buurt te zijn. Allemaal buitenactiviteiten, maar geen buitenweer. Eerst maar eens boodschappen doen, want er is niet veel voorraad. We vinden een supermarkt buiten het stadje, waar we naast wat voorraad ook het vergeten afwasteiltje en afwaszeep aanschaffen. Gelijk maar voor 2 dagen inkopen, dan is dat maar vast klaar.
Na deze activiteit regent het nog steeds. Laten we eerst maar eens bij die markt gaan kijken, daar zou ook een oude hal bij moeten zijn. Zo gezegd zo gedaan. Het is inderdaad een mooie overdekte galerij, zo’n 80 meter lang en het ding lijkt ongeveer uit de middeleeuwen te stammen. Het blijkt een markt te zijn met allerlei groenten, vleeswaren, eieren, kippen (zowel levende als dooie), en nog veel meer, vooral om te eten, maar ook bloemen. We kopen een bolletje knoflook omdat ik die vergeten was, kijken het hele spul wat aan, struinen over de markt, drinken een kop koffie. Er hangt een bordje met iets over modeltreintjes, dus Germen wordt magnetisch aangetrokken. Het blijkt een forse zaal vol modelspoor te zijn, compleet met alle mogelijke landschappen. We bekijken alles met veel plezier, van paraglidertjes en skiliftjes tot graafmachientjes, van de TGV tot stoomtrein, en zelfs een diepe mijn met smalspoor. Alles op hO schaal.
Er is bovendien een WC, dus we komen geheel tevreden weer buiten, waar het nog steeds regent. Terug de auto in dan maar. Langzaam toerend gaan we door de hele streek, zien allerlei vogeltjes die op de kiek moeten en vermaken ons op deze manier wel. Fietsen wordt niet met dit weer, en het weerbericht voor de komende dagen is al even beroerd. Dan maar op deze manier. Terug op de camping voor de lunch. Ik bak eitjes om een beetje warm te worden. We zitten een poosje in de tent, maar met 12 graden is dat niet echt aangenaam en mijn voeten worden koud. Toch maar naar dat vogelpark dan. Regenpakken aan, camera mee (Germen, ik niet) en op naar de vogels. Er blijken een paar overdekte warme verblijven te zijn waar we lekker even bij kunnen komen. Bij de vliegshow is het vrijwel droog, gelukkig, want dat is buiten. Die vliegshow was prachtig; niet de standaard roofvogels maar een seriema die een nep-slang dood maakt, en gieren die in een nep-skelet kruipen waar hun beloning in wordt geplaatst. Spectaculair zijn de pelikanen, ibissen, maraboes, kroonkraanvogels, papegaaien, een hele kleurige bende die vlak over ons hoofd langs vloog. Heerlijk! Daarna nog wat andere volières, waaronder die van de kolibries (weer lekker warm), dan een warme chocolademelk in het plaatselijke restaurant, en terug naar de camping. Met de gaspitjes aan wordt het snel lekker warm in de tent, en zo bleek het prima uit te houden. Morgen gaan we weg, we willen niet nog een dag in de regen.