Idem, maar nu naar het Noord-oosten - Reisverslag uit Durham, Verenigde Staten van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu Idem, maar nu naar het Noord-oosten - Reisverslag uit Durham, Verenigde Staten van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

Idem, maar nu naar het Noord-oosten

Door: Germen

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

03 Juli 2018 | Verenigde Staten, Durham

Gisteren bezocht ik, terwijl Jolande deze vakantie aan het verdienen was, twee natuurparken / reservaten ten Oosten van Durham. Het eerste lag aan de Pleasant Union Church Road, jawel, en er zaten dus louter christelijke wezens, zelfs hoog geplaatste zoals Kardinalen. Het ging er nogal progressief aan toe, want je had er ook vrouwen bij. De kuikens werden het slachtoffer van Beëlzebub de Boze Eekhoorn; ga daar maar eens iets bijbels over zeggen.
You come with nothing, you go with nothing. What've you lost? Nothing!

Vandaag zoemde de kever naar het Noord-oosten, naar een ander park, aan een ander stuwmeer. De drijvende steigers zaten er aan tien meter hoge palen, zodat ze tien meter omhoog konden zonder los te slaan. Het meer was dus ontworpen om een enorme heveelheid water vast te houden, en dan geleidelijk weer te laten wegstromen: dit beschermt ons allemaal tegen watersnoodrampen. Je kunt er intussen lekker op raggen met je speedboat.
Morgen is het hier 4 juli, the Fourth of July, en dan is er van alles dicht. In de auto luister ik naar een zender die non-stop klassieke muziek uitzendt, en de inleidingen worden gesproken door heren met een onwaarschijnlijk keurig Oxford (UK) accent. Deze stem legt ook uit welk bedrijf de volgende uitzending sponsort; daar is o.a. een brouwerij bij de uitsluitend Lager-bier maakt maar wel in de grootste hoeveelheden van de USA. Hun donkere Lager heet München Amber. Deze week staan alle uitzendingen in het teken van Independence Day, en in elk muziekstuk zit iets van de USA. Al is het maar de verloofde van de tweede trompettist. Kijk, dan weet je weer dat je in Amerika bent.

Na de middag steeg de temperatuur van 91 graden F naar 102, en ik dacht: eventjes kan dat wel. Dus ik reed naar de Sara P. Duke Memorial Gardens. De familie Duke heeft in Durham een fonds opgericht om de door Methodists en Quakers opgerichte universiteit te ondersteunen. Duke's is nu één van de drie zeer gerenommeerde academische instituten van de North Carolina Triangle, en wie er een diploma haalt, wordt meteen bedolven onder aanbiedingen om ergens een hoog salaris te komen verdienen.
De temperatuur in de Gardens was precies zo hoog als de meter in de auto aangaf en tien graden (F) hoger dan aangenaam. Maar er was werkelijk erg veel moois te zien, dus hier gaan we overmorgen naar toe. Morgen zijn ze dicht, vanwege die Vierde Juli.

• 04 Juli 2018 - 14:05

Henriet :

Gelukkig dat Germen nog wat groenere stukjes van NC weet te vinden en een zeer aantrekkelijke blauwe vogel; de omgeving van dat restaurant van maandag op Streetview leek me bijzonder stenig. Je kon daar in de buurt wel je auto met 2 paarden ervoor royaal op straat keren, dat dan weer wel.

Hier nog steeds aanhoudend warm. Hopelijk heeft Jolande airco bij het werk.

Als je bij bezoek aan de VS alleen staten van één kleur kon kiezen, zou je dan de groene nemen?

• 05 Juli 2018 - 21:52

Germen En Jolande Postma-Schoemaker:

Dat restaurant was, zoals veel leuke tenten hier, gevestigd in een oud fabriekspand. Daar staan er nog een flink aantal van in Durham Centrum. Ze ruimen hier niet op, zoals je weet: als er een zootje oude gebouwen is ontstaan, beginnen ze gewoon verderop een nieuw centrum. Grond genoeg. In de ouwe zooi kun je erg goedkoop een onderneminkje beginnen, en ze maken het van binnen vreemd grappig en primitief, met kale baksteen en de plekken waar tussenmuren zijn weggehaald gewoon ruw zichtbaar. Simpele tafetjes, dwaze verlichting, muziek, vrolijke gezichten, aardige bediening, en een hele goeie kok.
    Jolande had het niet te warm.
    We zouden de groene nemen, hoewel het bruin en grijs van de bergen en woestijnen ook zeer de moeite waard zijn. De steden, ach... we zijn niet zo steeds, denk ik.