Intermezzo: hoezo lui? - Reisverslag uit Hot Water Beach, Nieuw Zeeland van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu Intermezzo: hoezo lui? - Reisverslag uit Hot Water Beach, Nieuw Zeeland van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

Intermezzo: hoezo lui?

Door: Jolande

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

12 November 2016 | Nieuw Zeeland, Hot Water Beach

Ik word laat wakker. De regen tikt op het dak, dus is er geen reden om onmiddellijk op te staan. Goed dat we de boot voor vanmiddag hebben geboekt. Germen krijgt een berichtje dat de tocht door gaat. Maar vanochtend hoeven we dus niets. Gisteren waren we allebei moe, teveel gedaan, bekeken, gereden. Een dagje rustig aan is dus wel prima. Na een lui ontbijt, nog maar weer eens een kopje koffie en een spelletje Puerto Rico krijgen we opnieuw een berichtje. Of we niet liever morgen met de boot willen, want dan wordt het weer héélemaal geweldig. We kijken naar de wisselende lucht, we hebben al de nodige buien gehad, er lijkt nog meer op komst, we hadden morgen een vrije dag gepland, dus waarom niet morgen? Dus terug bericht dat we dat wel willen, we gaan om half elf, kwart over tien op de steiger graag. Gezien de afgelopen dagen lijkt dat ook wel zo veilig, want ’s middags steekt de wind op.
En zo is opeens de hele dag leeg. We wandelen naar het dorp om boodschappen te doen, we lunchen laat, spelen een spelletje Ticket-to-ride. Ik verdiep me in de drie plantenboekjes die we hebben aangeschaft om in elk geval een beetje een beeld van de flora hier te krijgen. Wat betreft de wilde bloemen ben ik helemaal teleurgesteld. Van de 128 beschreven soorten (ik neem aan dat er meer bestaan) zijn er zegge en schrijve 5 inheems. Het is of ik door een tuincatalogus blader: Verbena bonaresis (Zuid-Amerika), Agapanthus (Zuid-Afrika), Alstromeria (Peru), Mirabilis (ook Peru), Klaprozen, korenbloemen, vingerhoedskruid en nog veel meer uit Europa, de nodige dingen uit Azie (China, de Himalaya enz.). En dat is maar een kleine greep uit het geheel. Ik wend me tot de bomen. Dat is leuker. Daar horen de boomvarens bij en de Nieuw-Zeelandse kerstboom, die alleen maar zo heet omdat hij rond Kerst bloeit met heel veel rode bloemen. Heeft dus niets met een naaldboom te maken. Verder lees ik dat Nieuw-Zeeland ooit voor meer dan 80% uit bos heeft bestaan. De rest was (sub-)alpine grasland en nog hoger groeide helemaal niets meer. Geen wonder dus dat er vrijwel geen wilde bloemen in dat subtropische regenwoud voorkomen, er was gewoon geen plek voor. Ik richt me voortaan gewoon op de bomen, de varens, en de alpine flora, want die zijn tenminste echt.
Na dit nuttige leesvoer moet er toch nog maar eens wat gedaan worden. We halen de Unit van z’n plek nadat we echt goed hebben gecontroleerd of alle kastjes en laadjes dicht zitten. Het is ons al drie keer gebeurd dat er iets niet afgesloten was, gelukkig tot nu toe zonder gevolg. Dan rijden we weg en de berg op en we horen weer iets rollen. Geen laden ditmaal, maar een halfvolle wijnfles die verborgen in een hoekje stond, helaas zonder kurk. Stoppen dan maar, op een veilig plekje. Hij is nog heel, maar vrijwel leeg. We dweilen de rommel weer op, de Unit ruikt wel lekker fruitig met een vleugje alcohol. We moeten nóg beter gaan opletten. Boven op de berg is het een kermis. Het is weekend en iedereen heeft bedacht dat hij hier moet zijn (Cathedral Cove, gaan we morgen toch met het bootje naar toe?). Wij dus weer weg, er is niet eens plek om te parkeren. Een ander bergweggetje in, onverhard en dus rustig. We parkeren de Unit en lopen gewoon langs de weg de berg op. We zien op onze hele wandeling 3 trekkers en 2 auto’s en de nodige beestjes en plantjes. De buien trekken om ons heen en de meegebrachte regenjassen blijken niet nodig. Boven aan een helling zijn boerderijen waar boomgaarden bij horen. Er staan kunstwerkjes in de berm, waaronder een roofvogel met vleugels van kettingen. Is dit symbolisch? Wie had er zo graag willen vliegen en zweven tot hoog in de lucht, maar wordt op de grond gevangen gehouden door ketenen van, eh, dinges?
Ik pluk wat venkel uit de berm (afkomstig uit Zuid Europa) voor het avondeten. Terug op de camping gaan we gewoon door met niets doen. Er kuiert een fazantenhaan op onze plek rond. Import uit Europa, waar de fazant terechtkwam via import uit Azië. Morgen weer een dag en dan wellicht toch een bootje?

• 12 November 2016 - 14:12

Jan:

Heel verstandig zo'n rustdag.
    Dat zouden jullie veel vaker moeten doen....
    en...een dagje zonder verslag is ook geen doodzonde !

• 12 November 2016 - 15:39

Joke:

heerlijk al die verslagen, zo zijn wij ook een beetje in Nieuw Zeeland. Ik ben zo heel erg benieuwd naar jullie unit. Kun je mij/ons niet verblijden met een foto van jullie ''rollend-vakantie-huisje''?
    Nog heel veel plezier en blijf ons vooral voorzien van jullie gezellige, leuke, vrolijke, grappige en vooral heerlijk uitgebreide vakantieverhalen

• 12 November 2016 - 19:45

Germen En Jolande Postma-Schoemaker:

Nee nee, we gaan geen dagjes overslaan. Niet omdat we jullie zo nodig van alle alledaagse details op de hoogte willen houden (dan haken jullie af) maar omdat dit hele gebeuren ooit een foto album wordt, en wij op onze leeftijd (rood cq blauw) een zekere geheugensteun nodig hebben.
    Welke Jan zou dat zijn, die eerste reactie hierboven? Jan van Joke? Jan van Nelleke? Jan van Lies? Jan van Katinka? Wil de ware Jan svp opstaan?
    Als we straks terug zijn van onze logische reis voor beginners (deel II), zullen we plaatjes schieten van het interieur van de Eenheid.
    En nu we het toch over vogels hebben: ik had laatst weer een redelijke verbinding met het Hindernet, en raadpleegde dus snel een website over vogelnamen in allerlei talen waaronder Dutch. Volgens die site moet ik Toei schrijven waar ik het tot dusver over Tui had. Dat reisbureau zal aan de bak moeten, al die staarten van die Boeings en die Airbussen moeten overgespoten. Het is wat te zeggen.
    Dui! Pardon: Doei!

• 13 November 2016 - 14:32

Robert:

Mooie verhalen tot nu toe!

Maar ik schrok me net een hoedje over het bericht van de aardbeving op het Zuidereiland. Alles goed met jullie?????

groetjes
    Robert

• 14 November 2016 - 08:53

Germen En Jolande Postma-Schoemaker:

Ja, alles goed. Wij zitten nog op Noord, we hebben niets gevoeld. Bovendien heeft onze unit de nodige vlieguren, en de veren en schokbrekers ook, dus wij schommelen bij elke zucht wind. Ze zeggen dat je naar NZ moet als je eens lekker wilt rocken en rollen...

• 14 November 2016 - 13:57

Leendert:

heb jullie de tui al eens gehoord? Dan weet je dat je zijn naam in het Nederlands eigenlijk zou moeten schrijven als toe-ie, want dat roept-ie.

• 14 November 2016 - 20:28

Germen En Jolande Postma-Schoemaker:

Dat klopt helemaal, Leendert. Dat streepje is zinvol, al laten ze het weg. Hij kan ook wielewaal-achtige klanken voortbrengen.