Naar de veerboot - Reisverslag uit Genua, Italië van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu Naar de veerboot - Reisverslag uit Genua, Italië van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

Naar de veerboot

Door: Germen

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

05 Oktober 2022 | Italië, Genua

3 oktober: van Lugano naar Genua

Het was wat onrustig vannacht. De funicular gaat dwars door ons hotel heen en je hoort dus elke 5 minuten het geraas. Na middernacht wordt het rustig. Om 6 uur begint het weer. Na een prima ontbijt gaan we nog even naar de kade van het meer. Totaal ander sfeertje dan gisteren. De feestgangers zijn weg of liggen nog op één oor. Het gewone leven is weer op gang. De pleintjes zijn schoongespoten. Hier en daar staan nog kraampjes van het Oktoberfest (vraag me niet naar het Italiaans, dat gaat niet lukken). Ze zijn allemaal leeg, klaar om opgehaald te worden. DHL bezorgt pakjes, leveranciers bevoorraden winkels, locale bewoners drinken een espresso op een terrasje. Wij liever een capuchino, dat schijnt te mogen voor het ontbijt. Voor de rest van de dag schijnt het espresso te moeten zijn. Germen fotografeert een grote zaagbek. De grote fontijn wil het helaas even niet doen.

We pikken onze bagage op van het hotel en gaan met dat herriegeval naar boven, naar het station. We zijn te vroeg, beter dan te laat. Klapstoeltjes uit de rugzak, we zitten prima.

De trein naar Milaan blijkt een Zwitserse trein te zijn. Na Chiasso verdwijnt de Zwitserse bemanning met hun koffertjes. Ze doen net als de cabin crew van vliegtuigen. De Italianen nemen het over. Onderweg val even de electra uit. Geen licht meer, geen airco, en geen informatie. Dan doet hij het weer, maar het informatiebord werkt niet. De trein gaat uiterst langzaam. We beginnen ons zorgen te maken. I Milaan hebben we 20 minuten. Wat als... Blijkt allemaal mee te vallen, we zijn 1 minuut te laat op Milano Centrale. Daar is het chaos. We zoeken welke trein moeten we hebben. Het blijkt de trein naar Rome te zijn. Die heeft nog geen spoor toegewezen gekregen. Een grote horde mensen wacht voor de borden. Ze moeten blijkbaar allemaal dezelfde trein hebben. Op de verwachte vertrektijd komt er eindelijk een spoor en de hele horde probeert zo er snel mogelijk te komen. De trein rijdt statig binnen. OK, gelukt. We hebben in Genua tijd zat, dus of deze trein nou een kwartier te laat is maakt niet uit. Na de Povlakte zien we meer tunnels dan landschap. Toch die kaart van Italië nog maar eens bekijken.

In Genua kunnen we onze bagage prima afgeven, zodat we vrij kunnen wandelen door de smalle steegjes. Leuk om te doen. De oude haven, oude gebouwen, de moeite waard. Een taxi naar de boot, want we willen niet sjouwen met die koffer. Weer te vroeg. Geeft niet. Voorlopig even genoeg gezien. Om half zeven kunnen we inchecken. Buitenhut, een drankje, vroeg eten (we hadden vooraf gereserveerd, maar er blijkt een veel beter à la carte restaurant te zijn. Onthouden voor de terugweg. We hebben iets in onze maag. Daar is het voor vandaag wel voor gezegd. We wachten buiten op het vertrek van de boot. Inmiddels is het donker. Mooi plaatje. De wolken komen langzaam omlaag. Is dat de damp van het land, of verandert het weer? We zullen het zien.

• 05 Oktober 2022 - 17:44

Patrice Delchambre:

Genua. Een mooie interessante wilde chaotische stad!

Enjoy!!

• 05 Oktober 2022 - 18:54

Corry:

Dat iedereen voor die borden staat in Milaan, dat herken ik. De sporen worden wel erg laat toegewezen. Bij ons was het maar een paar minuten voor het vertrek. En ja de chaos op het treinstation schijnt normaal te zijn. Het is soms wel spannend voor jullie of het allemaal lukt. Handig die klapstoeltjes

• 06 Oktober 2022 - 14:54

Henriet Ferguson:

Wat een mooi belicht steegje.....!