Kijken met andere ogen - Reisverslag uit St Ives, Verenigd Koninkrijk van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu Kijken met andere ogen - Reisverslag uit St Ives, Verenigd Koninkrijk van Germen en Jolande Postma-Schoemaker - WaarBenJij.nu

Kijken met andere ogen

Door: Germen en Jolande

Blijf op de hoogte en volg Germen en Jolande

14 Juli 2023 | Verenigd Koninkrijk, St Ives

Het weerbericht voorspelde voor vandaag zware regen en harde wind. Nou, dat klopte wel. Welkom in het Atlantische klimaat. Niet echt een dag om er op uit te trekken. Dus ontbijten we rustig, lezen wat, puzzelen wat, drinken koffie, lezen wat, puzzelen wat, drinken nog eens koffie…

Zullen we toch maar… Wel ja, het weer is buiten altijd beter dan je je binnen voorstelt. En we wilden nog steeds naar St. Ives, en dan speciaal naar de Tate Gallery. De Tate is een beroemd museum voor moderne kunst in Londen. Maar Londen is ver en druk en zo. De enige dependance is in Cornwall, in St. Ives, het kunstenaarsdorp. We kopen kaartjes, smeren broodjes voor in de trein, en gaan op pad. P[e-38]R parkeerplaats vol. Zul je net hebben. Nog een rondje, nee, echt vol. Germen rijdt de parkeerplaats weer af in de hoop toch nog wat te vinden, maar verzucht gelijk ook: “Er zal wel niets wezen. Het is hier zo toeristisch dat ze alles wel geblokkeerd zullen hebben.” Maar nee, achter het station blijkt nog een enorm P[e-38]R parkeerterrein te zijn, gewoon een beetje uit het zicht.

Ik loop alvast naar het station om kaartjes te kopen, Germen zoekt een parkeerautomaat. Die kaartjes lukt prima, maar geen Germen. Hij beantwoordt zijn telefoon niet. De trein komt binnen. Nog 3 minuten. Germen beantwoordt nog steeds zijn telefoon niet. Zal ik alleen in de trein stappen? Nee, dat doe je niet. Op het laatste nippertje komt hij het station binnen rennen. Het is weer is net goed gegaan. De ticket automaat was nogal balsturig.

De trein is een heel klein boemeltje dat van St. Erth naar St. Ives rijdt vv. Hij doet er wel 12 hele minuten over en rijdt elk half uur heen en weer. Eén stop onderweg voor strandgangers, een mooi uitzicht (af en toe als de heggen niet in de weg zitten) over de baai. Inmiddels is de regen opgehouden en komt er af en toe een waterig zonnetje.

St. Ives is vol. Texel op zijn ergst in het hoogseizoen. We banen ons een weg door de massa. Een brutale meeuw grist het laatste stukje brood uit Germens hand. We komen 3 minuten later dan de tijd die op ons ticket staat aan in het museum. Veel kleur, veel abstract, soms figuratief, beeldhouwwerk en schilderkunst, een aantal mixed media voorwerpen. Er is een aparte tentoonstelling over de Casablanca Art School met kunst die verwijst naar de Noord-Afrikaanse en Berber tradities. Het is klein genoeg om alles rustig te bekijken, groot genoeg om het daarna ook wel gezien te hebben.

In een aanzienlijk rustiger tempo lopen we daarna als toerist door St. Ives. Onmogelijk smalle straatjes, heel veel galeries, kunstwinkeltjes, souvenirwinkeltjes, etenstentjes, alternatieve kleding. Het station is dichterbij dan we denken, het boemeltje komt weer aan en brengt ons terug naar ons autootje. Vanavond hebben we een tafeltje gereserveerd in het Carn Brae Castle Restaurant. Woensdag al geregeld. Het blijkt zo populair te zijn dat vanavond de eerste mogelijkheid was, of om 6 uur of om kwart over 8. Het wordt kwart over 8, we houden niet van vroeg eten. We zijn benieuwd.

Het restaurant blijkt een belevenis op zich. Eerst rijden we volledig de verkeerde kant op. Foutje van TomTom. We belanden ergens in een nieuwbouwwijkje. We bellen naar het restaurant en krijgen de postcode. Dat lukt beter. Het is vlak bij ons huisje! Een stijl weggetje op, dat vervolgens een onverhard pad wordt vol kuilen. Gelukkig staat er een bordje “restaurant”. We houden nog even vol. Een 4-wheel drive zou mooi zijn geweest. En daar staat het dan. Is het een kasteel? Een half herstelde ruïne? Een follie? We moeten aanbellen en de deur gaat open. Twee trappen op de toren in. Hele kleine ruimtes met hele dikke muren en vooral kaarsen als verlichting. Op verschillende plaatsen in de toren staan tafeltjes. De deur naar de toren is open, we mogen even van het uitzicht genieten voor we weer aan tafel gaan. Het restaurant is mudvol. Geen wonder, de ambiance is geweldig. Het eten ook, Midden-Oosters, Jordanië, Irak, Iran. De lamskebab is ongelofelijk lekker. Dit was echt de moeite waard.In het halfdonker rijden we helemaal tevreden weer terug.

• 15 Juli 2023 - 10:28

Hannes:

Ha, dus toch een traditiebewuste meeuw.

• 16 Juli 2023 - 19:52

Henriet Ferguson:

Carn Brae Castle - ergens in Mordor?